Bibelsvar

OM DU KAN HELA BIBELN UTANTILL, SÅ KOMMER DU INTE IN I HIMLEN FÖR DET- men du vet vägen dit!

Inre och yttre miljöförstörelse och miljövård i Gamla Testamentet.

Inledning.

Under gångna tider har Ordets förkunnare talat om de katastrofer som skall drabba mänskligheten i slutet av denna tidsålder. Mycket tyder på att det nu är dags att tala om katastroferna som nu drabbar vår jord. T. ex. så är många vattendrag döda. Så har skett genom t. ex. oljeläckage, som i USA och giftdammen i Ungern. Och mycket annat.

Miljöförstöring kan vara av minst två slag. Dels den skada i naturen och skapelsen som kan repareras på relativt kort tid.

Dels den skada som tvärtom tar lång tid. Ja, kanske årtusenden, om det ens går. Båda dessa skador i miljön finns i Bibeln och vi skall av tidsskäl i huvudsak titta på Gamla testamentet.

I. Klimatförstöringen skildrad i GT

1. De drastiska klimatförändringar som ägde rum i samband med den stora flodens,

2. oerhört tragiska skadeverkningar,

3. och som människorna genom sin olydnad mot Skaparen, indirekt orsakade, blev förödande för miljön.

Höljet av vattenånga. 1 Mos. 1:6-7.

”Gud sade: ”Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vatten från vatten!

v.7 Gud gjorde fästet och skilde vattnet under fästet från vattnet ovan valvet. Och det skedde så.” Det fanns med andra ord ett höje av vattenånga runt vår jord.

Jorden är inte den enda planeten som haft ett hölje. Planeten Venus har fortfarande ett hölje som bl. a. består av svavelsyra och koldioxid.

Medan höljet över jorden bestod av vattenånga.

Det är en realistisk hänvisning på den sfäriska samling av klar vatten ånga som hade en sund ”drivhuseffekt” som före den stora floden gav ett jämt klimat över hela jordklotet, och som skyddade mot kosmisk strålning.

Höljet brister när Syndafloden kommer.

1. Mos. 7:11 ”Det år då Noa var sex hundra år, på sjuttonde dagen i andra månaden, bröt alla det stora djupets källor fram, himmelens fönster öppnades”.

VI VET ATT FÖRE SYNDAFLODEN DE KLIMATISKA FÖRHÅLLANDEN PÅ JORDEN VAR MYCKET GYNNSAMMA.

”Gud såg på allt, som han hade gjort och se det var mycket gott.” 1 Mos. 1:31.

Det står att i skapelsens morgon fanns ”ett fäste av vatten över jorden.” Ett hölje av vattenånga, som hindrade den kosmiska strålningen, den radioaktiva strålningen från rymdatmosfären att tränga in i jordatmosfären och påverka den mänskliga genstrukturen i negativ riktning.

Vilken dock under syndafloden liksom föll ned över jorden.

Efter syndafloden har vi inte endast bågen som syns i skyn vi har också den radioaktiva strålningen som kan nå människokroppen.

Detta är den rimligaste förklaringen till de höga åldrar vi får läsa om i början av Första Mosebok.

I de sex första leden i kapitel 5 händer det bara en gång att levnadsåldern understiger 900 år. Den femte generationens man MAHALALEL, blev bara 895 år gammal.

Ett ljust undantag utgör Hanok, den sjunde generationens man. Redan vid 365 års ålder tog Gud bort honom, men det skedde inte på grund av hans synd utan på grund av hans fromhet och helighet. även Noa den tionde i raden, blev 950 år gammal,

Men efter Noa och floden börjar vi se hur livskraften och därmed livslängden avtar.

Hanoks son Metusela utgör dock ett undantag. Han nådde den respektabla åldern av 969 år och är därmed den äldste man vi känner till.

Efter Noa avtar levnadsåldrarna ganska fort. En jämförelse mellan kapitel 5 och Sems släktavla i 11:10-26 bekräftar detta. Sem blev 600 år gammal.

De tre som följer efter honom blev över 400 år. Den fjärde, femte och sjätte efter Sem blev över 200 år. Tera Abrahams far blev över 205 år, Abraham 175 år 25:7, Isak 180, 35:29, Jakob 147, 47:28 och Josef 110 år. 50:22.

Mose blev 120 år, men det ansågs som hög ålder då, redan på Mose tid hade man kommit ner i en levnadsålder som motsvarar vår Ps. 90:10: VÅRT LIV VARAR SJUTTIO ÅR ELLER ÅTTIO OM DET BLIR LÅNGT.

FÖRGÄNGELSEN SOM KOM MED SYNDAFALLET HADE ÄNNU INTE HUNNIT SÄTTA SAMMA SPÅR I MÄNNISKORNAS VITALITET OCH LIVSKRAFT.

Även under syndens förbannelse som nu hade kommit in så var dock människans vitalitet och livskraft fortfarande så stor att förgängelsen inte kunde sätta så snabba djupa spår i henne utan hon var livskraftig fortfarande och det antyder något om i vilken fin fysisk kondition Gud hade skapat människan.

Vilken vitalitet. Han hade givit henne så att det tar flera hundra år innan hon bryts ner fysiskt.

Evolution eller degeneration sid. B1) Den här teorin ligger i linje med det vetenskapen kallar termodynamikens andra lag. Termodynamikens andra huvudsats pekar på att fastän mängden energi är oförändrad minskar dess användbarhet ständigt.

Det finns en tendens till oordning och sönderfall. Här i skapelsens morgon hade inte sönderfallet och nedbrytandet hunnit så långt.

II. Men början till miljöförstöringen har vi i Syndafallet, som blev orsak till markens förbannelse.

1 Mosebok kapitel 3. verserna 17-19.

”Till Adam sade han: ”Du lyssnade på din hustru och åt av det träd om vilket jag befallt dig: Du skall inte äta av det. Därför skall marken vara förbannad för din skull. Med möda skall du livnära dig av den så länge du lever.18. Törne och tistel skall den bära åt dig och du skall äta av markens örter.

19. I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits. Jord är du och jord skall du åter bli.”

Den evige fadern skapade människan, och han gav henne del av sin livsande. Guds eget liv fyllde människans personlighet. Enligt det bud Adam fick skulle människan DÖDEN DÖ om hon åt av kunskapens träd, men vi ser inte Adam och Eva falla döda ner sedan de tagit av den förbjudna frukten. Människan dödades inte omedelbart, men hon blev dödlig då hon bröt mot Guds bud.

SKAPELSEN ÄR FÖRBANAD

När Adam och Eva syndade i Edens lustgård uttalade Gud sin förbannelsedom över skapelsen ”Marken vare förbannad…” Att denna dom är verklig både då och nu förstår vi genom att inte alls alla frukter är ätliga, många är t.o.m. dödligt giftiga.. Harmoni rådde mellan både skapelse, Gud och människor. Sedan dess är den friden borta. Och det mest tydliga av allt, vilddjursnaturen har kommit in i skapelse – förbannelse födde rovdjuret.

Och det mest konsekvensrika – människan blev dödlig.

Allt blev för människans skull lagt under förgängligheten. I sitt anletets svett skull hon äta sitt bröd – den lyckliga överflödstiden var slut. Törne och tistel gjorde sitt intåg.

III. Miljöförstöring förstärks av Guds straffdomar som inträffar när människors våld blir för grymt mot människor och djur.

Sodom och Gomorra.

Olja och giftiga gaser fanns väl inte på den tiden.

Jo, olja och gaser sprids över området kring Döda Havet och Döda havets vatten blir förstört.

Här har jag tagit hjälp av skildringar från några av mina källor:

Källor J. R. Dummelow en gång rektor vid Queen:s College,, Cambridge. (”Masters vid vissa college, bl.a. i Cambridge, kallas rektor så” Bra Böckers Lexikon.).

Werner Keller i boken: ”Men Bibeln hade rätt.”

Pastor Folke Thorells bok: När Gud varnar.”

”Genesis” Bibelförklaringar över Första Mosebok av Erik Stave.

Första Mosebok Erik Bernspång. Kommentar för Bibelläsaren

Mer än en har undrat hur har denna naturkatastrof börjat som förstörde städerna Sodom o Gomora?

Naturkatastrofen kan ha börjat med fruktansvärt åskväder. Jordbävningar kan ha öppnat för gas och andra eldfarliga ämnen i jordens innandöme, ämnen som blixtsnabbt antände. Enorma explosioner kan ha inträffat som kastat svavel, salt, brinnande olja och annan materia högt upp i luften så att den sedan regnade över de dömda städerna.

”Det oljiga vattnet…”

Att man i vår tid kan tala om oljigt vatten har vi sett mer än nog av i tv-bilder. Men i GT?

Josefus skriver i sitt arbete ”Det judiska kriget”, att Döda havet tre gånger om dagen ändrade färg. Ett sådant fenomen kan tänkas, om en oljehinna täcker vattenytan. Det berättas att fåglar, som flugit över sjön, ofta plötsligt faller döda ned på vattnet, tydligt hastigt kväda av gaser, som stiger upp från havet. Någon påstod att ingen fågel lyckats flyga över från ena stranden till den andra på grund av den förgiftade atmosfär, som ruvar över Döda havet.

Dessa giftgaser, berättar oss vissa geologer, emanerade ur oljekällor, petroleumkällor. Dessa gaser va så fruktansvärda, berättas det att fåglar som vid vissa tid punkter försökte flyga över Döda havet kom bara halvvägs. Förgiftade av gaserna dök de döende ned i vattnet. Luften förgiftas vattnet förgiftas på artificiell väg.( Artificiell konstgjord, konstlad) Allting verkar ur balans, både människor och skapelser.

Traktens utseende efter katastrofen skildras i 5 Mos. 29:23 ”Svavel och salt, hela landet förbränt, det kan inte odlas eller grönska, inte ett strå växer där, som efter förödelsen i Sodom och Gomorra, Adma och Sevojim, som Herren ödelade i vrede och raseri.” -.

”Sannolikt var det omkring 1900 år f. Kr. som den katastrofartade förstörelsen av Sodom och Gomorra ägde rum”, skriver den amerikanske vetenskapsmannen Jack Finegan år 1951. En noggrann genomgång av det litterära, geologiska och arkeologiska forskningsmaterialet för fram till slutsatsen att de förstörda städerna på slätten (1 Mos. 19:29) låg i det område som nu är täckt av de långsamt stigande vattenmassorna i södra delen av Döda havet, och att förstörelsen ägde rum under ett jordskalv, som antagligen åtföljdes av explosioner, våldsamma åskväder och utströmmande naturgaser och brand.”” Omkring 1900 f. Kristus – det var på Abrahams tid.

Vid Döda havets södra ända där det tunga, oljiga vattnet slår mot stränderna, öppnar sig bergsklyftorna plötsligt för att lämna plats åt ett bittersalt marskland. (Marskland att slam avsatts upp till högvattennivån.) Ett bittersalt land

Stor miljöförstöring i samband med plågorna i Egypten.

Syndafallet orsakade stor miljöförstöring som varar under lång tid ja, alltjämt.

Så orsakade Egyptens plågor stor miljöförstöring under kort tid.

2 Mosebok 7:14- 12:30. Plågorna i Egypten

Olika förklaringar har gjorts av forskare.

Forskare har försökt förklara miljöförstöringen genom att påpeka att Nil – floden hade haft katastrofalt högt vattenstånd då den svämmade över den sommaren. Detta har skapat förhållanden, som i sin tur har åstadkommit de andra plågorna.

Vattnet som blev till blod (2 Mos. 7:14-25). förklaras då med att Nilen under tiden juli/augusti till oktober – november, har med sig en mängd fin röd jord.

Tillsammans med den kommer en flora av bakterier, som dödar allt liv i Nilen.

Att Nilen blev till blod förstås som att den såg ut som blod.

Plågorna uppstod inte gradvis som forskarna

Men det som är klart utifrån texten är att plågorna inte uppstod gradvis utan helt plötsligt efter det att Farao hade blivit varnad.

Fort kom de också bort, på den dagen. Mose bad till Gud att de skulle försvinna ( 2 Mos. 8:9, 29, 9:29, 10:18).

Både den snabba förekomsten av plågor och lika snabba borttagandet talar för att vi har med övernaturliga händelser att göra som ingen forskare tilllfredställande kan förklara.

Gud som skapat naturlagarna kan välja att använda sig av dem eller välja att inte använda sig av dem.

Gud som är naturens herre och som härskar över jorden med naturlagarna och utan naturlagarna har härskat på det här sättet för att visa Farao sin makt.

Herren har samtidigt lett det så att egyptierna blev drabbade och Israels barn blev skonade. (2 Mos. 8:22, 9:4-6 f. ,26..)

Plågorna här blev tydligen uppfattade som en straffdom en Guds dom och det är detta som är den rimligaste förklaringen till denna miljöförstöring i Egypten på GT:s tid.

.

Profetiskt om kommande miljöförstöring.

Egyptens plågor är delvis förebilder på plågor under vedermödan, och dessa är övernaturliga och uppfattas också så i Uppenbarelseboken 16:11). Och även Joels profetior. 3:30-32.

IV. Grundproblemet.

Miljörörelsen har riktat våra ögon på den vikten av att rädda världen. Vi ser hot mot vår levnadsmiljö torna upp sig lite varstans. Hur ska miljön räddas? Först måste vi förstå grundproblemet.

I Gamla testamentet, i syndafallet var människans målsättning den att människan skulle göra sig till skapelsens herre. Skulle bli som Gud, härska ännu mer över skapelsen Det är grundproblemet.

Och i den strävan att bli som Gud kom det in i Guds skapelse ett dödligt gift, som heter synd.

Resultatet blev att miljön förstördes så att det kom en förbannelse över marken.

Guds förbannelse är den oundvikliga följden av att förkasta hans välsignelse.

Och detta syndagift åstadkom ett slags blodförgiftning i människosläktet.

Ibland sägs det att krig dödar. Det stämmer inte. Även de människor som aldrig kommer med i krig dör. Krig kan endast påskynda döden.

Om jag dör, säger människorna. Om, på grund av det gift som människorna drog in över skapelsen blev människan dödlig på grund av denna blodförgiftning.

Överhuvudtaget drog människan skapelsen med sig i syndafallet och därför heter det i Romarbrevet att Skapelsen längtar efter befrielsens dag

Ett hopp om att skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet. Rom. 8:21.

Detta ligger som grund för fortsättningen. När vi går till skapelsen.

Vi går till skapelseberättelsen.

Människan blev dödlig, men hon hade skapts till Guds avbild, och hon ägde och äger fortfarande ett enormt mått av den evige Gudens livskraft.

En annan miljöförstöring i Gt ser vi i

2 Konungaboken 2: 19-22.

Vattnet vid Jeriko. Det vatten som åstadkom död och ofruktsamhet av det. Det verkar som att miljöförstöringen här hade så förgiftat vattnet att kvinnorna fick missfall och männen en del av dem inte kunde avla barn.

19. ”Männen i stan sa till Elisa: ´Staden har ett bra läge som min herre ser, men vattnet är dåligt och jorden bär ingen frukt`.

20. Han sade: ´Hämta åt mig en ny skål och lägg salt i den.` och de hämtade en sådan åt honom.

21. Därefter gick han ut till vattenkällan och kastade salt i den och sade: ´Så säger Herren: Jag har nu gjort detta vatten hälsosamt. Det skall inte längre komma död och ofruktsamhet av det.`

22. Och vattnet blev hälsosamt och är så än i dag enligt det ord Elisa talade.”

Elisa gjorde dåligt vatten sunt. Det vatten som här åsyftas torde vara vattnet i den s. k. Sultankällan.” Sven Herner.

”Saltet kunde icke av sig självt utöva någon sådan förändrande kraft på det onda vattnet, utan förändringen skedde genom ett underverk, som profeten lika lätt hade kunnat åstadkomma utan salt. Men salt var i Guds heliga lag en bild av friskhet, varaktighet och oförgänglighet och betydde just motsatsen av fördärv,förruttnelse, miljöförstöring

Det onda vattnet var en tydlig bild av ett fördärv i själva jorden och av den förbannelse, som kommit över jorden för syndens skull.

”Liksom Mose hade gjort bittert vatten sött i Mara som vi kan läsa om i 2 Mos. 15:23 ff., så gjorde nu Elisa dåligt vatten sunt.

V. Det största miljöunder som någonsin inträffat.

Nu skall vi tala om största miljöunder som någonsin inträffat.

Det skedde när gudsmänniskan Jesus Kristus dog på korset då reagerade skapelsen både genom jordbävning, mörker och uppståndelser. Korsdöden hade en direkt miljöefekt. När Jesus trädde fram ur graven var detta det största miljöunder som någonsin inträffat.

Den obrutna linjen av förgängelse som gått genom historien var bruten. Han hade besegrat den verkliga miljöboven – den gamla ormen, som förde in förbannelsen i paradiset.

JESUS KRISTUS LÖSER SKAPELSEN

Här måste vi ta hjälp av Uppenbarelseboken. Bibelläsaren ser bilderna i Uppenbarelseboken, som visar med allönskvärd tydlighet att Guds dom över jorden för syndens skull

är en mångfaldens gigantiska skapelsedom.

Men när Satan blir bunden för de tusen åren är tiden inne för fridsriket på jorden. Den gamle ormen är problemet, allt annat är symptom på detta problem. Han måste besegras i grund att lösa skapelsen.

VII. DEN KRISTNES ROLL I MILJÖN

Det finns ett osynligt samband mellan miljödomarna och människornas synder

När människan föll kom skapelsen under förbannelsen. Syndafloden, Sodom och Gomorra och hela Uppenbarelseboken visar klart det för oss osynliga sambandet mellan miljödomarna och människornas synder.

Det primära och helt avgörande för en kristen är vården om den inre miljön, utan att förden skull på något sätt nedvärdera det övriga av Guds skapelse. Människan är skapelsens krona. Syndaflodsberättelsen visar att miljödomen kom för att människan inte hade vårdat sin inre miljö. ”Alla hennes hjärtans tankar och uppsåt var beständigt allenast onda.”

Skapelsens räddning börjar med människans omvändelse till Gud. Hon måste uppleva den inre reningen från ormgiftet som fördärvar skapelsen.

Den inre miljön har samband med den yttre miljön när det gäller vår miljö.

Det handlar om Inre miljön i våra hjärtan.

2 Konungaboken 19-22. läste vi om hur fördärvat vatten blev rent genom Guds profets insats

Såsom nu fördärvet och bitterheten i vattnet här blev borttagen genom sin motsats , så måste också den bittra källan i våra hjärtan där syndens orena källådra flödar, förvandlas till en frisk källa av sött och levande vatten genom sanningens ord: det salt som motverkar och borttager det onda och sätter människan i gemenskap med Gud, som är all godhets källa.

Så snart något bittert vatten, som visar spår av den andliga Sodomsbranden , vill uppsvälla i människans hjärta i syndiga tankar, inbillningar och begärelser, så är det nödvändigt, att sanningens svidande, men hellbrägdagörande salt strös däruti, att källådran må bli förvandlad och andligen sund. Jf.r Jak.. 3:11..

Fjellstdets kommentar.

Vi läser Jakob 3:8 Tungan kan ingen människa tämja ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. (Vilken inre miljöförstöring) v. 9 Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. V. 10. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten?

12. Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten.”

Den kristna kallelsen i vår tid.

Det är inte Skaparen utan människan som helt och hållet ställts i centrum.

Ingen har på allvar räknat med att det är Guds värld vi förvaltar och att vi har ett ansvar inför honom. Nej det är vår värld säger, vi skall vara rädd om den.

Skapelsen var i focus på den stora globala konferensen i Köpenhamn för snart ett år sedan. Vad blev det av den? Fiasko, flopp sa man nästan överallt i världen. Det är inte så underligt att det blev fiasko när skapelsen och inte Skaparen är i focus.

Strävan efter makt, rikedom och njutning har nästan alltid vunnit över besinning och långsiktigt ansvar.

Sedan har så gott som alla på ena eller andra sättet hängt med i den berusande dansen kring guldkalven. Därmed har vi själva fyllt de ”vredesskålar” som nu börjar tömmas över jorden.

Gud har byggt in sina enorma toleransramar och sin stora långmodighet i den synliga skapelsen, men det finns en gräns. När den är nådd, drabbas vi av Guds vredes domar.

Den inre miljön Matteus 7:12. Allt vad ni vill att människorna skall gör mot skall ni också göra för dem.”

VI. Den inre miljön viktigast.

Den styr den yttre.

Det visar sig tydligt i GT. Skapelsen får konsekvenser av relationen till Gud.

1 Mos. 19. Synden i Sodom. Våld och omoral ledde till stadens utplåning.

Syndafloden kom som en konsekvens av människorna ondska mot varandra.

Människor kunde även den här tiden förhindra miljöförstöring liksom vi kan i dag. Genom omvändelse. Genom att ha focus på Skaparen och inte på skapelsen i första hand.

Fokus i dag är inte på Skaparen utan skapelsen. ”Bara vi är rädda om skapelsen så kan det ordna sig.”

Medan fokus i Gamla testamentet låg på Skaparen och relationen till honom när det fungerade

Men när det inte fungerade. Ja då ser vi att

Sodom är ett tydligt exempel. Där förstördes staden på grund av bristen på Gudsfruktan. Man struntade i vad Gud och hans tjänare Lot ansåg. Och hängav sig åt omoral, våld och grymheter.

För oss räcker det inte med att fokusera på skapelsen..

Joel 1:6 f. V. 6b.talas om ett folk, gräshopporna liknas vid ett folk. De förebildade också de hedniska fiendehärar som senare skulle komma om folket inte vände om till Gud. Förebudet genom gräshopporna kunde ses som en varning från den barmhärtige Guden.

I fallet blev synden – själviskheten en del av människans natur.Hon tog av trädet för att bli lik Gud och komma upp sig och på den vägen är hon än. Paulus talar i Efesierbrevet om den gamla människan, ”den som fördärvar sig”. Destruktionen, alltså det nedbrytande, girigheten är inbyggd i hennes livshållning. Hon vill ha mer och ändå mer.

VIII. Bibeln ger råd för miljövård

-1. T. ex.GT:s lagar om att låta åkermarken vila vart sjunde år. När det inte sker måste konstgöding och giftbesprutning användas som på sikt leder till en utarmning.

-2. I Moseböckerna står det om hur fruktträden ska gödslas för att det ska bli goda skördar.3 Mosebok 19:23-25.

-3. Vi går vidare: Stanley Sjöberg har berättat om hur han när han arbetade i Asien fick vid flera tillfällen slog upp 5 Mos. 23:12 f. för att läsa om att ”du skall ha en särskild plats utanför lägret där du kan gå avsides.” Så följer en detaljerad beskrivning på hur man ska gräva ner mänsklig uttömning i marken och täcka över med jord.. I Indien och Pakistan är de öppna kloackrännorna och den sanitära vårdslösheten en starkt bidragande orsak till att svåra sjukdomar sprids (Svenska Dagbladet har skrivit 23.7.97) att varje år dör mer än två miljoner barn av diarrer, som en följd av dåligt vatten och öppna kloaker.

-4. Profetiorna i Bibeln varnar för svåra miljökatastrofer där vattnet, luften och den inre miljön är svårt hotad, enligt Uppenbarelseboken. Följden blir enorm och massdöd, om vi inte tar varning från Guds Ord som också menar att klimatet kan förändras av den andliga atmosfären. Även det är praktisk miljöpolitik

Vi får bedriva både inre och yttre miljövård medan vi väntar på den slutgiltiga lösningen på hela tillvaron.

IX. Vårt stora hopp är Jesu återkomst, hans tillkommelse.

Ett tidstecken som Jesus ger oss för att hålla oss vakna och vänta Hans ankomst tillbaka till vår värld Det är enligt Lukas 21:25

Rådlösheten

Förr satte människorna sitt hopp till starka kungar. Men i vår tid har kungakronor ramlat av hjältarna. Vi har också upptäckt att det finns inga människor med blått blod. Vi är alla småpojkar och småflickor som står rådlösa inför de stora världsproblemen i dag.

Terrorism och laglöshet i världen tycks öka. I vår rådlöshet är det bara Gud som är vårt verkliga hopp.

Israels store profet Jesaja beskriver folkvärldens oro: ”Hör det brusar av många folk, det brusar, som havet dånar. Jes. 17:12-13.

Någon ordning på kaoset i vår tillvaro blir det inte förrän Herren Jesus kommer tillbaka.

Men innan dess: Nu behöver vi som kristna kraft att vinna över vår naturliga själsliga oro och vara förankrade i Guds klara och tydliga löften att Herren vill vara med oss alla dagar intill tidens slut.

Första gången löftet gavs gällde det en liten grupp lärjungar, som hade samlats bakom riglade dörrar. Romarrikets välde ingav fruktan. dörrarna till den grekiska lärdomsvärlden var riglade och judarnas hat var som ett strupptag på dessa av fruktan förlamade lärjungar. Men löftet om Frälsarens ständiga närvaro födde tro. Och när kraften föll från höjden, skedde förvandlingen. Den Helige Ande gjorde löftet om Frälsarens ord ständiga närvaro ibland oss levande.

Och en gång skall kaosmakterna tillintetgöras och slutfasen börjar när Jesus kommer åter till vår jord och det blir nya Himlar och en ny jord, där rättfärdighet bor. Så trösta varandra säger aposteln Paulus när han har talat om Jesu tillkommelse i 1 Tes. 4 Trösta varandra med dessa ord. Jesus kommer åter till vår värld.

Amen.

Lämna en kommentar

Required fields are marked *.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.